ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΧΑΜΠΗ

Contact | info@printmaking.cy

Στα τελευταία του έργα ο Hogarth απεικονίζει σοβαρά θέματα με σατιρικό τρόπο για να περάσει το μήνυμα ότι η εποχή του είναι εποχή της παρακμής τόσο της αισθητικής όσο και του πολιτισμού. Το τελευταίο χαρακτικό του προκαλεί συγκίνηση και θαυμασμό. Εκδόθηκε στις 17 Απριλίου 1764, έξι μήνες πριν το θάνατο του, και φέρει τον τίτλο Tail pièce / The Bathos, για το οποίο γράφει: ” Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τελευταία βινιέτα του βιβλίου που θα περιέχει όλα τα χαρακτικά μου”. Συνθέτει μια ανεκτίμητη εικόνα όλης της καλλιτεχνικής και ανθρώπινης ζωής του, με την απαισιόδοξη και σατιρική εικόνα του τέλους της ζωής του, του Κρόνου-Χρόνου, και γενικά των πάντων, αλλά και την αθάνατή του εφεύρεση της Ομορφιάς. Η κύρια παράσταση αποτελεί και την τελευταία σάτιρα των “υψηλών” έργων τέχνης και προσωπικό Memento mori, (”μνήμη θανάτου”, όχι μόνο για τον εαυτό του, αλλά και για τον πολιτικό, καλλιτεχνικό και πολιτιστικό κόσμο της εποχής του), ενώ το κάτω μέρος του έργου με τα κείμενα και τους δύο κώνους, καλλιτεχνική του διαθήκη, αναφέρεται στην πεποίθησή του ότι ηύρε την αθάνατη «γραμμή της ομορφιάς», όπως την αναλύει στη μελέτη του The Analysis of Beauty (1753), παρόμοια με το ανεικονικό σύμβολο της Αφροδίτης, τον κωνικό λίθο της λατρείας της θεάς στην Παλαίπαφο.

Ο εξαντλημένος Χρόνος, από το στόμα του οποίου βγαίνει η τελευταία λέξη FINIS (Τέλος) είναι ξαπλωμένος ανάμεσα σε αυτά που θέρισε το δρεπάνι του. Όλες οι ”Αξίες” του κόσμου είναι καταστραμμένες, ”το τέλος του κόσμου” έφτασε, η παράσταση τελείωσε (”exeunt omnes”). Όμως το κάτω μέρος του έργου αποτελεί μια πιο αισιόδοξη αισθητική διαθήκη. Συνοδευόμενοι από επεξηγηματικά κείμενα, δύο κώνοι – ειδώλια της Αφροδίτης της Κύπριδας, σύμβολα της αληθινής ομορφίας, μαρτυρούν την αιωνιότητα της ομορφιάς, την οποία ο Hogarth είχε χαρακτηρίσει στην Ανάλυση της ομορφιάς (1753) ως οφιοειδή γραμμή, σαν αυτή που τυλίγεται στον κώνο της αρχαίας Αφροδίτης.

William Hogarth (1697 – 1764) χαράκτης,
Tail piece / The Bathos (Τελευταίο έργο / Το Βάθος)
οξυγραφία και χαλκογραφία με καλέμι – 1764
(1η κατάσταση της πλάκας)
Πλάκα: 31,8 εκ. x 33,7 εκ.- Χαρτί: 64 εκ. x 48 εκ.
Αγγλική σχολή
Αρ. 662 – Απόκτηση 2009