ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΧΑΜΠΗ

Contact | info@printmaking.cy

Au bal des etudiants ”ανέκδοτη σύνθεση” του (”Composition inedite de Henri de Toulouse-Lautrec”) αποτελεί την τελευταία αφίσα του. Ενώ λιθογραφούσε τα έργα που σχεδίαζε, ο καλλιτέχνης δεν προλαβαίνει να το κάνει: τον χειμώνα του 1900-1901, άρρωστος, βρίσκεται στο Bordeaux.
Ο κορνιζάρης-έμπορας Τέχνης Imberti του δανείζει ένα εργαστήρι, όπου μένει από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο. Ζωγραφίζει προσωπογραφίες, και κάνει σχέδια, ανάμεσα στα οποία αυτή τη σύνθεση. Αυτή η τελευταία δημιουργία του ζωγράφου-χαράκτη, είναι σχεδιασμένη με χρωματιστά μολύβια, όπως το έκανε μετά την παραμονή του σε ψυχιατρικό ίδρυμα το 1899, και η λιθογραφία είναι φιλοτεχνημένη με το λιθογραφικό κραγιόνι (εκτός από τα χρώματα). Όπως γίνεται συχνά, τονίζει ένα πρόσωπο, γεγονός που αυξάνεται από το ότι ο Τουλούζ-Λωτρέκ έκανε μόνο το προσχέδιο του έργου. Ένα κομψά ντυμένο ζευγάρι πάει στον χορό, αλλά το πρώτο βλέμμα του θεατή αρπάζει μόνο τη μασκαρεμένη κυρία, και πιο συγκεκριμένα το πλούσιο στήθος της, το οποίο το βαθύ ντεκολτέ της φορεσιάς της, αφήνει γυμνό. Ύστερα το μάτι πάει στις λεπτομέρειες του ντυσίματός της, και μετά στον άνδρα που την συνοδεύει. Ενώ είναι μόνο σκιαγραφημένος με το καπέλο, το φράκο και το γελέκο, τον ψηλό γιακά και τα γάντια, τα οποία αποτελούν την παραδοσιακή ενδυμασία για τη νυχτερινή ζωή στα κοσμικά γεγονότα, στο τέλος του 19ου αιώνα, ξεχωρίζει όμως, το πρόσωπό του, με το κόκκινο: σαν μεθυσμένο, περπατάει με το πλατύ χαμόγελο της αυταρέσκειας.
Ας παρατηρήσουμε ότι τα πρόσωπα που σχεδίασε ο Τουλούζ-Λωτρέκ μοιάζουν με καρικατούρες, καθώς και του ξεμαλλιασμένου φοιτητή – κατ’ εξοχήν φιγούρας του μποέμ – μεταμφιεσμένου σε κλόουν, και του άλλου πλούσιου στα δεξιά. Παραμορφωμένα και σκληρά χαρακτηριστικά, έντονη ζωή με πολλή κίνηση κάνουν την αφίσα ιδιαίτερα εκφραστική. Στο τέλος το μάτι φτάνει στο βάθος, όπου φαίνεται η ορχήστρα με τον μαέστρο της. Η αφίσα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα μαρτυρία της κοσμικής ζωής της “Belle époque” στη Γαλλία (τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα και τα πρώτα του 20ου, πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο). Μαρτυράει επίσης το σκληρό βλέμμα του πικραμένου, αλκοολικού και πολύ άρρωστου καλλιτέχνη… ενώ οι συλλέκτες ξεκολλούν για τον εαυτό τους τα έργα του από τους τοίχους του Παρισιού.

François Henri de Toulouse-Lautrec (1864 – 1901)
ζωγράφος, Ανώνυμος (19ος – 20ος αιώνας)
λιθογράφος,
Au bal des étudiants (Στον χορό των φοιτητών)
έγχρωμη λιθογραφία – 1900
Παράσταση και χαρτί: 60,5 εκ. x 50,4 εκ.
Γαλλική σχολή
Αρ. 929 – Απόκτηση 2011