ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΧΑΜΠΗ

Contact | info@printmaking.cy

Marc Chagall

Ο Marc Chagall, ο οποίος αναφέρει αρκετές φορές τον Rembrandt ως ζωγράφο-χαράκτη όταν χαράσσει, δηλώνει τη γοητεία που ασκεί πάνω του η χαρακτική: «Όταν κρατώ στα χέρια μου μια λιθογραφική πέτρα είτε μια πλάκα χαλκού νομίζω πως αγγίζω ένα αντικείμενο με υπερφυσικές δυνάμεις. Μου φαίνεται πως μπορώ να τοποθετήσω επάνω της όλες τις θλίψες και τις χαρές μου, όλα όσα διαπέρασαν τη ζωή μου». Από το 1935, φιλοτεχνεί σειρές, ως εικονογράφος βιβλίων, που δεν θα εκδοθούν ποτέ, ή πολύ αργότερα: τις βελονογραφίες του χειρογράφου του Η Ζωή μου, τις οξυγραφίες που εικονογραφούν το μυθιστόρημα του Gogol Νεκρές Ψυχές. Για τους Μύθους του Jean de la Fontaine και τη Βίβλο, αρχικά ζωγραφίζει εικόνες με γκουάς, οι οποίες προορίζονται να χαραχθούν από επαγγελματίες χαράκτες. Τελικά, ο ίδιος χαράσσει οξυγραφίες με ακουατίντα διότι τα δύο εκδοτικά σχέδια του Vollard δεν υλοποιούνται.
Η έκδοση των Μύθων θα γίνει στο Παρίσι χάρη στον Έλληνα εκδότη από την Λέσβο, Στρατή Ελευθεριάδη, γνωστό ως Teriade, μετά από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο … Όμως ο καλλιτέχνης θέλει χρώματα, πρώτα επιχρωματίζει μερικά αντίτυπα των σειρών του με γκουάς και ακουαρέλα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου πηγαίνει ως πρόσφυγας μετά τον Πόλεμο, ανακαλύπτει την τεχνική της λιθογραφίας, η οποία του επιτρέπει την έκρηξη χρωμάτων που τον χαρακτηρίζει. Η λιθογραφία γίνεται το μέσο έκφρασης του χαράκτη, για θαυμάσιες σειρές: Το τσίρκο, Χίλιες και μια νύχτες,… Χαράσσει και το λινόλεουμ, με την τεχνική της άσπρης γραμμής. Στο τέλος της ζωής του, φιλοτεχνεί ξυλογραφίες και μονοτυπίες.